Podzial reklamy internetowej

Każdy z nas zna reklamy – otaczają nas praktycznie z wszelkiego miejsca; czy wtedy w stronie billboardów, plakatów, bądź same reklam telewizyjnych i radiowych. Informacje mogą podjąć wiele form, a pamiętają pewną funkcję: powinny przekonać nas do skupienia się danym produktem, co w konsekwencji doprowadzi do jego kupna. Twórcy reklam zawsze muszą mieć o czymś niezwykle istotnym. Typom nie można niczego rozkazać, zawsze ważna ich zmanipulować, by (nawet etapem nie do celu świadomie) wykonali prac, których od nich czekamy. I tu chodzimy do naszego tematu, lub do hipnotycznego języka wpływu, jakim jest perswazja. Ludziom, którzy nie są związani bezpośrednio z marketingiem, oczywiste są podziały informacji ze powodu na środowiska, czyli między innymi reklamy internetowe, telewizyjne i plakaty. W marketingu jest także jakieś niezwykle istotny, jeśli nawet nie ważniejszy podział, więc ze powodu na zasadę. Tak a możemy stanowić reklamy szeptane, informacyjne, lecz jeszcze reklamy typu francuskiego albo nawet polskiego.

Czym różnią się przedstawione przeze mnie przykłady? Reklama informacyjna jest najłatwiejsza do zdefiniowania – stanowi wtedy po prostu przekaz, iż jesteśmy trochę do zaoferowania dla kupującego. Reklama francuska przecież będzie używała sprzedać nam konkretny artykuł stawiając go w tryb żartobliwy. Z zmianie reklama typu polskiego będzie nawiązywała do konkretnych kulturalnych dzieł sztuki, powiedzeń lub same zjawisk znanych tylko Polakom. Dla mnie najciekawsza jest reklama typu szeptanego. Żeby ją zaprezentować, użyję pewnego przykładu. Wyobraźmy sobie, że istniejemy w interesie. Oglądamy jakąś koszulę, a sprzedawczyni, nakierowana naszym spojrzeniem, rzuca się w naszym charakteru oraz od razu zaczyna wychwalać produkt, nie uważając na własne protesty, iż tak właściwie ciągle się nie zdecydowaliśmy bądź te „tylko oglądamy”. Ten typ sprzedaży sprawia, że przeżywamy się przytłoczeni, śledzeni, jesteśmy od razu ochotę wyjść ze sklepu.

Sprzedawcy nauczeni reklamy typu szeptanego podejdą, zapytają czy nam w czymś pomóc, a gdy odpowiemy magiczne „nie, dziękuję”, odwrócą się i, niby przypadkiem, zaczną prowadzić do innego sprzedawcy, że niedawno kupili dla swojego partnera koszulę w owym biznesie, zaczną wychwalać produkt. Da to, że my, przypadkowi słuchacze, zajmiemy się przedstawianym produktem. Prawdopodobnie pozwalamy tę samą koszulę, zapłacimy za nią również zadowoleni wyjdziemy, nie mając do kraju świadomości, że właśnie zostaliśmy zmanipulowani. Ostatni przytoczony przeze mnie przykład doskonale pokazuje, czym stanowi perswazja. Czy jest do zjawisko dobre? Dla klientów powtarzało się, że nie, w efekcie nikt nie pragnie być kierowanym. Ale dla sprzedawców jak daleko. Spójrzmy zasadzie w oczy. Sklepy, wszystko samo z jakiej branży, z obecnego się utrzymują. A historia pokazała, iż handel metoda wymienną nie do tyłu się sprawdza.